61958_t.jpg

30 år med revy i Böle

Revyn ”Bäst före 2018” är en nostalgitripp med de bästa sketcherna ur den gedigna revyskatten som finns i Böle. Kompotten av äldre och nyskrivet material utgör en lysande helhet som föreställningen igenom får publiken att vrida sig av skratt.
Jenny Nyman
61931_t.jpg

En välkryddad soppa i Smedsby

Lögner, förvecklingar och moraliska kriser avlöser varandra i farsen ”Moralens väktare” i Smedsby Uf. Föreningen levererar en pjäs som genomsyras av en skickligt uppbyggd stämning och duktiga skådespelare. 
Cecilia Pensar
61823_t.jpg

Energiskt teamwork i Pörtom

Revyn "Tillsammans" i Pörtom får premiärpubliken att vika sig av skratt flera gånger. Sketcherna innehåller både vardagliga bekymmer, men också allvarligare ämnen. Både det stora och det lilla behandlas skickligt i årets revy i Pörtom Uf.
Sofia Sundholm
61825_t.jpg

Lokala lustigheter på Brahegården

Braherevyn Kåm å kuck består av drygt tjugo finurliga och snabba nummer. Skämten om lokala händelser och personer haglar tätt i årets revy.
Sofia Sundholm
61849_t.jpg

Nytändning för Karlebyrevyn

Nytänk är ledordet för årets Karlebyrevy. Revygänget vid Jungsborg blandar traditionella revysketcher med imponerande sång- och dansnummer i äkta musikalanda kryddat med smarta tekniska lösningar.
Malin Andtbacka

ÖP nr. 4 2017

                                                     

 

 

Vi håller på att digitalisera ÖP med start från 1968, här hittar du vårt arkiv:

 

                                            

 

 

60868.jpg

Hästhandel som går snett

30.10.2017 kl. 15:02
För första gången spelas Sirkku Peltolas melankoliska pjäs på svenska. Tack vare dialekten är det lätt att placera handlingen på landsbygden, i ett hushåll där inredningen inte har förändrats sedan sjuttiotalet och där tre generationer och en ex-man bor under samma tak. En dikeskörning sätter punkt för drömmen om ett ekonomiskt klipp, och relationerna sätts på prov.

Kerstin (Britt Sund) och Lassi (Anders Aromäki) har varit gifta och de har två barn tillsammans, Jaana (Mildrid Åman) och Kai (Markus Mäenpää). På grund av ekonomiska orsaker bor de fortfarande tillsammans, trots att Lassi har en ny flickvän Greta (Gunilla Holmberg) som ofta hälsar på. I huset finns också Mamm (Margit Aromäki) som alltid, tämligen ocensurerat, säger vad hon tycker.

Mamms älskade gamla häst kostar mer än den ger, enligt Kai. Han har fått nys om att man betalar stora pengar för hästkött nere i Sydeuropa, och han övertalar fadern Lassi att frakta ner familjens och ett gäng grannars gamla hästkrakar till Sicilien. Planen sätts i verket utan att de övriga familjemedlemmarna får veta något och allt går som smort tills långtradarchauffören kör i diket och alla hästar i släpet skadas så allvarligt att de måste slaktas.

Kai (Markus Mäenpää) övertalar fadern Lassi (Anders Aromäki) att det är en bra idé att frakta gamla hästkrakar till Sicilien. Foto: Bildström/Mats Sandström

Kvinnorna i gården ställer sig i köket och rullar köttbullar för brinn kära livet i takt med att Lassi kommer in med ämbar efter ämbar med kött. Kvinnorna förleds att tro att det är en last med oxar som har förlist, och att Lassi har fått tillåtelse av länsman att ta hand om köttet. I takt med att frysboxen fylls växer Lassis oro för vad maffian som betalat förskott för hästköttet ska säga när lasten inte kommer fram. Och vad skulle Mamm säga om hon visste att det var hästkött i frysen?

Till en början frågar man sig att vad är det här för människor egentligen, hur kan man göra så korkade beslut? Men allt eftersom skådespelet framskrider så växer varma känslor för dysfunktionella familjen fram. Tankarna går till Paasilinnas böcker. Den finska melankolin och uppgivenheten kommer till sin rätt inför EU:s alla direktiv och blanketter.

Det är ord och inga visor i kommunikationen mellan mor och dotter. Gunilla Holmberg och Britt Sund gör ett bra jobb. Foto: Bildström/Mats Sandström

Alla skådespelare imponerar. Margit Aromäki i rollen som den bitska Mamm lämnar knappt scenen under hela pjäsen, och samspelet med dottern Kerstin (Britt Sund) är en fröjd att se. Anders Aromäki är den finska melankolin personifierad, och dottern Jaana (Mildrid Åman) och hennes kompis Carro (Camilla Juthbacka) gör utmärkta insatser som tonåringar. Gunilla Holmberg spelar Lassis nya flickvän som med cykelhjälmen på huvudet kastas rakt in i familjedramat. Sonen Kai (Markus Mäenpää) är sällan på scenen, men hans inslag är stabila.

Det är inte helt lätt att växa upp i ett kollektiv tillsammans med frånskilda föräldrar, pappans nya, samt inte minst mommo. Mildrid Åman gör en strålande insats som tonårsdottern Jaana. Foto: Bildström/Mats Sandström

”Finsk häst” passade som hand i handske på Kulturhuset Scalas scen. Juthbacka Teater är väl värd ett besök, ännu återstår nio föreställningar. Passa på!

Bildtext till huvudbilden:

Margit Aromäki, Gunilla Holmberg och Britt Sund blir förda bakom ljuset. "Finsk häst" bjuder på tragikomiska situationer och en hel del igenkänning. Foto: Bildström/Mats Sandström

 

”Finsk häst”
Originaltitel (2004): ”Suomenhevonen”
Manus: Sirkku Peltola
Översättning till svenska: Pekka Sonck
Regi, bearbetning: Frits Olaussen
Scenografi: Anders Aromäki
I rollerna: Margit Aromäki, Britt Sund, Anders Aromäki, Gunilla Holmberg, Markus Mäenpää, Mildrid Åman, Camilla Juthbacka
Caroline Mård
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 3 med bokstäver: